lauantai 14. helmikuuta 2015

Hoidon lopun alkua

"Saanko halata sinua?" psykologini kysyi. Viimeisen kolmen vuoden aikana olin käynyt psykiatrian osastolla säännöllisesti. Nyt hoitoni ovat ohi. Ei enää lääkäreitä, ei psykologeja, ei ravintoneuvojia. Olen omillani.

Hakeudun hoitoon saatuani tarpeeksi illoista, jolloin itkien halasin vessanpönttöä. Etsin internetistä tietoa, etenkin Syömishäiriöliiton sivuilta. Varasin ajan työterveyslääkärille. Menen yleensä lukkoon ja paniikkiin keskustellessani ihmisten kanssa. Työhaastatteluissa minulta katoavat kaikki etukäteen mietityt kysymykset. Tästä syystä annoin lääkärille lapun, johon oli kirjoittanut mieleeni tulleita asioita: ahmiminen, oksentaminen, saamattomuus, ahdistus... Lääkäri luki paperin, ja totesi tekstin olevan vakavaa. Myöhemmin sinä päivänä päässäni pyöri asiat ja minua ahdisti enemmän. En halunnut apua.

Lääkäri laittoi asiani eteenpäin ja sanoi, että tarvitsisin myös psykologin arvion. Yläasteella unelmoin pääseväni juttelemaan psykologin kanssa. Nyt en halunnut. Lääkäri mutisi sellaisia sanoja kuin bulimia, lääkitys, avoterapia. Joskus aikoinani toivoin maailmasta löytyvän lääke, joka muuttaisi minut. Lääke, joka tekisi minut iloiseksi ja sosiaaliseksi, energiseksi ja nätiksi.

Pian postiluukusta kolahti aika psykiatrian poliklinikalle. Psykiatrian, se kuulosti pahalta. Lääkärikäynnin jälkeen olin sitä mieltä, että tuhlasin muiden aikaa. Ei minulla ollut oikeita ongelmia. Eihän kukaan ole koko ajan onnellinen, ja mitä oikeastaan oli normaali syöminen?
Aika oli kolmen viikon kuluttua.

Ensimmäisellä kerralla tapasin lääkärin ja hoitajan. Lääkäri kyseli oireistani ja milloin oli ollut mitäkin. Hän halusi nähdä viiltojälkeni. "Pinnallisia." Lääkäri totesi minun sairastavan bulimiaa. Ryhdyin käymään avoterapiassa parin viikon välein ja sain lähetteen syömishäiriöryhmään. Minulle määrättiin 10 mg Seronilia, masennus- ja ahdistuslääkettä.

Kolmen vuoden aikana minulla on ollut kolme lääkäriä, kaksi psykologia ja yksi ravintoneuvoja. He auttoivat minua - toiset enemmän, toiset vähemmän - pääsemään tähän pisteeseen, jossa olen nyt.

Tarpeen vaatiessa potilas voi ottaa yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, jonka kanssa syntynyt jo hyvä kontaksi. Lääkityksenä Seronil 20 mg, pyydetään tähän vielä reseptin uusiminen lääkäriltä. Päätetään hoitokontakti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti